Nejen obyvatelé Českých Budějovic, ale i cestující k nám do jihočeské metropole se po třech a půl letech dočkali kompletně opravené historické budovy vlakového nádraží. Ne každý zná její historii. Jedná se o památkově chráněnou budovu navrženou Gustavem Kulhavým a postavenou firmou J. M. Kohler a syn z Aše v letech 1907 až 1908.
Rozsáhlá nádražní budova, postavená v novorenesančním stylu se secesními prvky, tak cestujícím bez důkladných oprav sloužila více než sto let. Zub času, stejně jako nezbytné a mnohdy provizorní opravy, se na ní samozřejmě značně podepsaly. Proto bylo na začátku dvacátých let našeho století rozhodnuto o její nákladné, ale důsledné a kompletní rekonstrukci. Té se kromě společností Metrostav a AVERS chopil i náš EDIKT.
Rekonstrukce byla slavnostně odstartována poklepáním symbolického kladívka 17. července 2020. V té době ještě nikdo netušil, že místo naplánovaného ukončení stavby koncem roku 2022, se jí veřejnost dočká až letos počátkem února. Důvodů zpoždění a rovněž nárůstu nákladů byla spousta. Vzpomeňme třeba připomínky památkářů, statické poruchy, s nimiž se nepočítalo, ale také nutnost vybudování rozsáhlého sarkofágu kvůli neustálému protékání vody na stavbu a další neplánované stavební práce.
Se vším jsme si ale poradili a dnes jsme právem hrdí na práci, kterou jsme odvedli. Po slavnostním otevření, které proběhne 5. února v odpoledních hodinách, se budou moci první cestující přesvědčit, že vše je opět na svých místech, nablýskaná odbavovací hala slouží svému účelu, stejně jako hala příjezdová. Zajisté si také všimnou, že do útrob nádraží je zavede zcela nový vchod přímo z Lannovy třídy a uvnitř multifunkční budovy na ně budou čekat nové prostory, ale také obchody, lékárna, pizzerie, kavárna.
Zkrátka i díky EDIKTu a. s. se toto značně vytížené nádraží s puncem jednoho z nejkrásnějších u nás doma nejenom vrací do původního lesku, ale svým vybavením odpovídajícím potřebám dneška, znovu poslouží nejenom obyvatelům Českých Budějovic, ale i tisícovkám turistů, kteří odtud míří třeba na Šumavu, na Lipno nebo mají chuť sjíždět Vltavu.